Okul yöneticilerinin yönetsel deneyimlerinin yöneticilerin yeterlikleri ve entelektüel liderliği üzerindeki etkisi
Citation
Sevinç, N. (2017) Okul yöneticilerinin yönetsel deneyimlerinin yöneticilerin yeterlikleri ve entelektüel liderliği üzerindeki etkisi . Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Okul yöneticileri, yöneticilik yaptıkları süreçte yönetsel deneyimler elde etmektedirler.
Bu yönetsel deneyimlerine yeterliği ve liderliği doğrultusunda yön vermektedirler. Okul
yöneticilerinin kavramsal, teknik, insancıl ve teknolojik yeterlikler olarak yönetici
yeterliklerine sahip olması gereklidir. Günümüzde okul yöneticilerinin entelektüel lider olarak
model olma, gözetici ve savunucu olma ile kazandırıcı olma yetkinlikleri de olmalıdır. Okul
yöneticilerinin yönetsel deneyimlerinde yönetici yeterliklerini ve entelektüel liderlik
yetkinliklerini gösterebilmesi eğitim öğretim süreci için önemlidir. Bu doğrultuda araştırmada
okul yöneticilerinin yönetsel deneyimlerinin elde edilmesi ve bu deneyimlerin yöneticilerin
yeterlikleri ve entelektüel liderliği üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Okul
yöneticilerinin deneyimlerinin ve görüşlerinin birlikte alındığı araştırmada karma yöntem
kullanılmıştır. Okul yöneticileri ile yüz yüze görüşme yapılarak ve görüşme formu üzerinden
deneyimlerini paylaşmaları sağlanmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen ölçekler ile okul
yöneticilerinin yeterlikler açısından ve entelektüel liderlik yetkinlikleri açısından kendilerini
değerlendirmeleri istenmiştir. Yönetsel deneyimlerin içerik analizi ve ölçekler ile yapılan
değerlendirmelerin istatistiksel analizleri yapılmıştır. Bulgular okul yöneticilerinin yönetici
oldukları süreçte yönetsel deneyimler elde ettiğini, deneyimler elde ettikçe okul
yöneticiliğinde daha yeterli hale geldiğini göstermektedir. Yeterlik sahibi oldukça okul
yöneticileri entelektüel liderlik yetkinliklerinde daha yetkin olmaktadırlar. Genel olarak
yöneticilik süresi arttıkça yönetsel deneyimlerinin içeriklerine bağlı olarak okul
yöneticilerinin yeterliklere sahip olma düzeylerinin arttığı ve yeterliği artıkça da daha yetkin
bir düzeyde entelektüel lider oldukları sonucuna ulaşılmıştır. School administrators have administrative experiences in the process they are
managing. They give direction to their administrative experiences in terms of competence and
leadership. School administrators must have administrator competencies as conceptual,
technical, human and technological competences. Today, school administrators must have
mentor, guardian-advocate and acquister competencies as an intellectual leader. To be able to
demonstrate their administrative competencies and intellectual leadership competencies in
managerial experience is important for the education and training process. In this direction, it
was aimed to obtain the administrative experience of the school administrators in the research
and to examine the effects of these experiences on the competencies of administrators and
intellectual leadership. A mixed method has been used in the research in which the
experiences and opinions of school administrators are taken together. Face-to-face meetings
were held with the school administrators and their experiences were shared through the
interview form. With the scales developed by the researcher, school administrators are asked
to evaluate themselves in terms of competencies and intellectual leadership competencies.
Content analysis of administrative experiences and statistical analyzes of evaluations made
with scales were done.Results show that school administrators have gained administrative
experience in the process and have become more qualified in school management as they gain
experience. As they they become more qualified in their intellectual leadership competencies.
In general, as the time of management increases, the level of school managers' competence
has increased, and, depending on the contents of their administrative experience, they have
reached the point that they are intellectual leaders at a more competent level