Öğretmen yetiştirmede öğrencilerin akademik, mesleki ve kişisel gelişimlerine ilişkin yönetsel uygulamalar
Citation
Çağatay, Ş. M. (2016) Öğretmen yetiştirmede öğrencilerin akademik, mesleki ve kişisel gelişimlerine ilişkin yönetsel uygulamalar. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Öğretmenlerin hem hizmet öncesi dönemde hem de hizmetiçinde etkin ve nitelikli yetiştirilmesi eğitim sistemimizin kalitesi açısından çok önemlidir. Bu araştırmada eğitim fakültelerindeki öğretmen yetiştirme sürecinde öğretmen adaylarının gelişimine ilişkin yöneticilerin yönetsel uygulamalarını belirlemek amaçlanmaktadır. Öğretmen adayının, öğretmenlik mesleğine hazır olması için gerekli becerilerle donatılması eğitim fakültelerinin en önemli görevidir. Öğretmen adayının mesleki, kişisel ve akademik gelişim süreçlerine fakülte ve bölüm yönetimlerinin bakış açısı eğitim fakültesinin niteliğini oluşturur. Araştırma deseni nitel durum çalışmasıdır. Karşılaştırmalı durum çalışması olan bu araştırmada, A ve B durumu, eğitim fakültelerinin fakülte olma tarihi ile sınırlandırılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılan araştırmada iki durum içinde toplam 6 dekan ve 17 bölüm başkanı ile görüşme yapılmıştır. Bu görüşmeler içerik analizi ile kod, kategori ve tema oluşturma şeklinde analiz edilmiştir. Öğretmen adayının gelişiminde başlıca belirleyiciler; akademisyenlerin kalitesi, fakülte ve üniversitede düzenlenen etkinlikler, öğretmen yetiştirme programının içeriği, yönetsel insiyatif kullanabilme, öğretmen adayının öğretmen olma motivasyonu, fakültenin bulunduğu yerleşim biriminin özellikleri şeklindedir. Yönetsel güçlükler olarak da, bütçe ve kaynak sıkıntısı, yetkinin sınırlılığı, akademisyenlerin işbirliğine karşı isteksizliği, bürokratik engeller olarak öne çıkmaktadır. Öğretmen adayının tüm yönleri ile nitelikli donanıma sahip mezun olması ve meslek yaşantısında da bu kazanımları sürdürebilmesi için, fakültelerin olanaklarının yönetim ve akademisyenler ile işbirliğinde işe koşulmasına ilişkin öneriler ortaya çıkmıştır. Quality and effective teacher training is crucial for both pre-service and in-service processes in terms of the quality of education system. Within this context, the study aims at ascertaining the administrative applications during teacher training process at school of education regarding prospective teachers' development. One of the most important tasks at the school of education is that prospective teachers gain the required skills for their profession. Besides, the perspective of administration in charge at the school/college of education related to academic, professional and personal development process of prospective teachers has an effective role for quality education. Within this context, the study was designed as a qualitative comparative case study. Case A and Case B were narrowed according to the establishment year of schools of education. For that purpose, six deans and seventeen heads of department were interviewed totally via semi-structured interviews. Based on the content analysis results, the main characteristics for the development of prospective teachers were found: Faculty performance, activities held at the school of education and university, content of teacher training curriculum, taking initiatives as administration, motivation of students to become a teacher, and geographical features of the school of education. A number of administrative difficulties were also identified: Budget and resource limitation, authorization restriction, reluctance to collaborative work by academics, and bureaucratic barriers. The research results pointed out that prospective teacher should be provided a multi-dimensional development and facilities at the school of education should give service in collaboration with both faculty administration and researchers so as to maintain performance quality of in-service teachers.