Üniversitelerdeki yaşam boyu öğrenme hizmetlerinin yönetsel etkililiğinin değerlendirilmesi
Citation
Yıldırım, R. (2017) Üniversitelerdeki yaşam boyu öğrenme hizmetlerinin yönetsel etkililiğinin değerlendirilmesi . Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Üniversitelerde yaşam boyu öğrenme hizmetlerinin yönetsel etkililiğini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiş olan bu araştırma, sürekli eğitim merkezleri kapsamında ele alınmıştır. Araştırma sonuçlarının hem yaşam boyu öğrenmeye hem de eğitim yönetimine teori ve uygulamada katkı sağlaması anlamında önemlidir. Araştırmaya ait veriler, nitel ve nicel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma yöntem modeline göre toplanmıştır. Bu amaçla, farklı veri toplama araçları geliştirilmiştir. Yöneticiler ve öğretim elemanları için nitel veri toplama araçları ve kurs katılımcıları için nitel ve nicel veri toplama araçları geliştirilmiştir. Yönetsel etkililikle ilgili veri amaç, örgütsel yapı, süreç ve karşılaşılan sorunlar biçimindeki boyutlar kapsamında sekiz üniversiteye ait sürekli eğitim merkezinden toplanmıştır. Araştırma hedef evreni olan bu sekiz üniversiteden 2016 Mayıs ve Haziran aylarında yirmi beş yönetici, yirmi beş öğretim elemanı ve yüz yetmiş dokuz kursiyer araştırmaya katılmıştır. Nitel verilerin analizinde betimsel ve içerik analiz yöntemleri kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinden önce Kolmogorov Smirnov analizi aracılığı ile normal dağılım test edilmiştir. Verilerin normal dağılım göstermemesi nedeniyle Mann – Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi uygulanmıştır. Gruplar arasında anlamlı fark olduğunda, ikili karşılaştırma analizleri Dunn testi ile yapılmıştır. Veriler, SPSS 23 paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Bulgular, amaç boyutunda yönetici, öğretim elemanı ve kursiyer değerlendirmelerinin örtüştüğünü göstermektedir. Örgütsel yapı boyutunda özerklik ihtiyacı ve yasal düzenleme ihtiyacı vurgulanmıştır. Süreç boyutunda fiziki yapıdaki eksikliklere değinilmiştir. This study which was carried out for the purpose of determining the managerial effectiveness of lifelong education services at universities has been handled within the scope of continuous education centers. This study is significant in the sense that its results contribute to the theory and practice of both lifelong learning and education management. The data set of the study was collected with the mixed method model in which qualitative and quantitative methods were used together. For this purpose different data collection tools were developed. For managers and faculty member qualitative data collection tools and for course participants qualitative and quantitative data collection tools were developed. The data on managerial effectiveness have been collected in the content of the dimensions like purpose, organizational structure, process and faced problems from the continuous education centers of eight universities. Twenty five managers, twenty five faculty members and one hundred and seventy nine course participants have joined to the research from those eight universities, which were the target population of the research, between May and June in 2016. Descriptive and content analysis methods have been used in the analysis of qualitative data. Before the analysis of quantitative data, the normal distribution has been tested by Kolmogorov Smirnov analysis. Violation of normal distribution assumption, the data was analyzed with Mann – Whitney U and Kruskal Wallis tests. When there was a significant difference between groups, pairwise comparison analysis has been done with Dunn test. The data has been analyzed using SPSS 23 package program. The findings show the overlap of the manager, the faculty member and the course participants’ evaluations in the aim dimension. The need for autonomy and legal regulation in the organizational structure dimension has been emphasized. In the process dimension the deficiencies in the physical structure has been addressed.