Turistlerin yeşil otel tercihlerine yönelik algıları, çevreci davranış eğilimleri ve davranışsal niyetlerle ilişkisi
Citation
İpar. M. S. (2018). Turistlerin yeşil otel tercihlerine yönelik algıları, çevreci davranış eğilimleri ve davranışsal niyetlerle ilişkisi . Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Yapılan araştırmanın amacı, yeşil yönetim yaklaşımı ile çevreci uygulamalar gerçekleştiren otellerde konaklayan turistlerin, yeşil otellere yönelik algılarının, çevreci davranış eğilimleri üzerine olan etkilerinin belirlenmesi ve turistlerin çevreci davranış eğilimlerinin yeşil otellere yönelik davranışsal niyetlerine etkilerinin tespit edilmesidir. Ayrıca araştırma kapsamında, turistlerin yeşil otellere yönelik algıları ve davranışsal niyetlerinin birtakım demografik özellikleri bakımından farklılık gösterip göstermediği de tespit edilmeye çalışılmıştır. Üç bölümden oluşan araştırmanın ilk iki bölümünde yeşil pazarlama, yeşil tüketici ve yeşil turizm kavramı kapsamında alanyazına yer verilmiştir. Üçüncü bölümde gerçekleştirdikleri çevreye duyarlı uygulamaları ile T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından yeşil yıldız sertifikasına uygun görülen otel işletmelerinde konaklayan 681 turistten elde edilen veriler, SPSS 21 ve AMOS 21 istatistik paket programları yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, turistlerin çevreci davranış eğilimleri üzerinde, yeşil otel tercihlerine yönelik algılarının etkisi olduğu; ayrıca çevreci davranış eğilimlerinin de, turistlerin yeşil otellere yönelik davranışsal niyetlerini önemli ölçüde etkilediği görülmüştür. Ek olarak, turistlerin yeşil otel tercihine yönelik algısal boyutları ve davranışsal niyetleri ile cinsiyet, yaş, gelir durumu ve eğitim seviyesi gibi demografik özellikleri arasında farklılıklar bulunmuştur. Araştırmanın sonunda elde edilen bulgulara yönelik sonuçlar değerlendirilerek, öneriler sunulmuştur. The aim of this research is to determine the impact of tourists perceptions about green hotels, staying in hotels that used environmentalist applications with green management approach, environmental behavioral tendencies and to determine the impacts of green behavioral intentions of tourists on green hotels. Within the scope of the research, it was also tried to determine whether tourists' perceptions and behavioral intentions towards green hotels differ in terms of demographic characteristics. The study consists of three parts. Green marketing, green consumer, and green tourism concepts are discussed on the first and second part of the study. In the third part, the data obtained from 681 tourists staying in hotel enterprises, which were approved by the Ministry of Culture and Tourism as a green star certificate, were analyzed with the help of SPSS 21 and AMOS 21 statistical package programs. As a result of the research, it is observed that the perceptions of the green hotel preferences of the tourists on the greener behavior tendencies; Also, environmental behavior tendencies have also significantly affected the behavioral intentions of tourists towards green hotels. In addition, there were differences in the perceptual dimensions and behavioral intentions of tourists for green hotel preference and demographic characteristics such as gender, age, income level and education level. At the end of the research, the results of the findings are evaluated and suggestions are presented.