Kredi derecelendirme kuruluşlarının not değişimlerinin doğrudan yabancı sermaye yatırımları üzerindeki etkileri: Seçilmiş G-20 ülkeleri için panel veri analizi
Citation
Şener. V. (2017). Kredi derecelendirme kuruluşlarının not değişimlerinin doğrudan yabancı sermaye yatırımları üzerindeki etkileri: Seçilmiş G-20 ülkeleri için panel veri analizi. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu çalışmanın amacı, uluslararası derecelendirme kuruluşları; Moody's, S&P ve Fitch'in kredi notu kırılganlığını da içeren değerlendirmeler neticesinde G-20 üyesi ülkelerden seçilmiş 14 ülke ekonomisine verdiği notların yine bu ülkelerin 1995-2015 yılları arasındaki Doğrudan Yabancı Sermaye Yatırımları (DYSY) üzerindeki etkisini panel veri analizi yöntemi ile tahmin etmektir. Birinci bölümde; kredi derecelendirme ve DYSY kavramı, gelişimi ve teorik çerçeve ele alınmış, İkinci bölümde; G-20'nin oluşumu, dünya ekonomisindeki yeri, seçilmiş G-20 ülkelerinde derecelendirme faaliyetleri ve DYSY akımları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Ampirik bölümünde ise çeşitli kaynaklardan alınan değişkenler; Kredi Notları, Açıklık Endeksi, Yolsuzluk Algı Endeksi, Ticaret Dengesi, Faiz, Enflasyon ve Dış Borç Stoku'nun bağımlı değişken Net DYSY üzerindeki etkisi tanımlanan modeller ve panel veri analizi yöntemi ile tahmin edilmiştir. Yapılan tahminler sonucunda; Fitch'e ait iki yıl gecikmeli notların DYSY'ler üzerinde etkili olduğu, Moody's kuruluşuna ait notlarda ise Hausman testi sonucunda içsellik sorunu nedeniyle etkinin ortaya konulamadığı, S&P'ye ait notlarda ise DYSY'ler üzerinde etki olmadığı görülmüştür. Ayrıca, Ticaret Dengesi ile pozitif, Enflasyon ile negatif yönlü bir ilişkinin olduğu, Açıklık Endeksi, Yolsuzluk Algı Endeksi, Dış Borç Stoku ve Faiz ile ilişkinin olmadığı sonucuna varılmıştır. Değerlendirmede doğruluğun ve tutarlılığın önemli olduğu küresel ekonomide, yatırımı ve yatırımcıyı daha doğru ve objektif yönlendirebilecek, mevcut oligopolistik yapıyı kırabilecek kredi derecelendirme kuruluşlarına duyulan ihtiyaç seçilmiş G-20 ülkeleri nezdinde görülmüştür. Ancak, İhtiyaç duyulan kuruluş veya kuruluşlar ister bölgesel ister uluslararası olsun, doğru ve etkin bir rekabet ortamının sağlanabilmesi için Türkiye'deki şirketlerin derecelendirilmeye hazır hale getirilerek, şeffaflığın sağlanmasının, alternatif kuruluş arayışlarına harcanacak zaman ve sarfedilecek çabadan daha öncelikli atılması gereken adım olduğu değerlendirilmektedir. The aim of this study is to estimate international rating agencies; Moody's, S&P and Fitch's credit ratings given to 14 countries selected from the G-20 member countries as a result of the evaluation including their fragility, the effects of credit rating of these countries on the Foreign Direct Investment (FDI) between 1995 and 2015. In the first part; the concept of credit rating and FDI, development and theoretical framework are handled. In the second part; the formation of G-20, its position in the World Economy and G-20 countries rating activities and FDI flows have been tried to put forward. In the empirical section; variables from various sources; The impact of Credit Rating Agencies' ratings, Openness, Corruption Perception Index, Trade Balance,Interest,Inflation and External Debt Stochield on dependent variable FDI was estimated with defined models and panel data analysis method. As a result of the estimations; two-year lagged Fitch's ratings are effective on FDI. Moody's ratings' effect isn't measured on FDI, due to the internalization problem as a result of the Hausman test. Also, S&P's ratings are not effective on FDI. Moreover, there is also a negative relationship with inflation and positive relationship with Balance of Trade, there was no relationship with Openness Index, the Corruption Perception Index, External Debt Stoch and Interest Rate. Evaluated that in a global economic environment, accuracy and consistency are so important, needs for credit rating agencies which should break the existing oligopolistic structure and can guide investments and investors more accurately and objectively. However, these needed agencies whether regional or international, instead of time spending on searching for an alternative enterprise, the steps should be taken first transparency principles should be regulated for Turkish firms.