Water/fluid intake in students and influencing factors
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2021Author
Somuncu, Büşra ParlakTopbaş, Murat
Şahin, Kübra
Gündoğmuş, Cansu Ağrali
Üstundağ, Medine Gözde
Dilaver, İrem
Bostan, Yusuf Emre
Çan, Gamze
Metadata
Show full item recordCitation
Parlak Somuncu, B., Topbaş, M., Şahin, K., Ağrali, C., Üstündağ, M. G., Dilaver, İ., Bostan, Y. E., & Çan, G. (2021). Water/fluid intake in students and influencing factors. Cukurova Medical Journal, 46(3), 1267-1277. doi: 10.17826/cumj.906467Abstract
Purpose: The aim of this study was to investigate the
water/fluid intake patterns of students and affecting
factors.
Materials and Methods: In this cross-sectional study,
water/fluid intake and affecting factors among 4922
students studying in primary, secondary and high schools
in Ortahisar district of Trabzon province in 2017-2018
academic year were investigated. As the data collection
tool, a questionnaire form evaluating sociodemographic
characteristics and water/fluid consumption patterns was
used.
Results: The plain water intake of the students was
determined as 1199 ± 572 mL/day and the total fluid
intake was found as 1611 ± 688 mL/day. In addition, it
was revealed that daily fluid intake of 2098 (62.6%) of the
students was below the sufficient amount advised by
National Academy of Medicine (NAM). It was found that
the amount of daily fluid intake of boys, older children,
those whose maternal education level is high school or
low, those who have maximum two siblings, and those
who are not engaged in sportive activities was inadequate.
Conclusion: Daily fluid intake of more than half of the
students is below the amount advised by NAM for
children by age and gender groups. Considering the
possible adverse consequences of this situation on health,
it is suggested that appropriate interventions should be
made to increase fluid intake of children. Amaç: Bu çalışmada öğrencilerin su/sıvı tüketim
özellikleri ve etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi
amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Kesitsel tipteki bu çalışmada Trabzon
ili Ortahisar ilçesindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde 2017-
2018 yılında eğitim gören 4922 öğrencinin su/sıvı tüketimi
ve etkileyen faktörler değerlendirilmiştir. Veri toplama
aracı olarak sosyodemografik özellikler ve su/sıvı tüketim
özelliklerinin değerlendirildiği anket formu kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin sade su tüketim
miktarının 1199 ± 572 mL/gün, toplam sıvı tüketim
miktarının ise 1611 ± 688 mL/gün olduğu tespit edilmiştir.
Ayrıca öğrencilerin 2098’inin (%62,6) günlük toplam sıvı
tüketiminin National Academy of Medicine (NAM)
tarafından önerilen düzeyin altında olduğu belirlenmiştir.
Erkeklerin, büyük çocukların, anne eğitim düzeyi lise ve
altında olanların, kardeş sayısı iki ve daha az olanların ve
sportif faaliyeti olmayanların günlük sıvı tüketim
miktarının daha yetersiz olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Öğrencilerin yarısından fazlasının günlük sıvı
tüketiminin NAM’ın çocuklar için yaş ve cinsiyet
gruplarına göre önerdiği miktarın altında olduğu
belirlenmiştir. Bu durumun sağlık üzerindeki olası olumsuz
sonuçları dikkate alınarak çocukların sıvı alımını artırmak
için uygun müdahalelerin yapılması önerilmektedir.