Yerellik ilkesi kapsamında il yönetiminin mevcut durumu, sorunları ve geleceği
Citation
Demir. K. A. (2016). Yerellik ilkesi kapsamında il yönetiminin mevcut durumu, sorunları ve geleceği. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Merkezi yönetim taşradaki görevlerini yerine getirebilmek için yönetsel açıdan coğrafya durumuna, iktisadi şartlara ve kamu hizmetlerinin gereklerine göre yönetsel birimlere ayrılmıştır. Merkezi yönetimin taşradaki temel yönetsel birimini il oluşturmaktadır. Türkiye'de il yönetim biriminin iki temel özelliği bulunmaktadır. Birinci özellik olarak ilin merkezi yönetimden ayrı tüzel kişiliği bulunan bir yerel yönetim birimi olması ifade edilebilmektedir. Buna "il özel idaresi" adı verilmektedir. İkinci özelliği ise il merkezi yönetimin taşradaki bölümlenişinin ana unsuru olmasıdır. Bu ana unsur "valilik" olarak adlandırılmaktadır. Türkiye'de il yönetimi sisteminin incelendiği bu çalışmada merkezi yönetimin taşra teşkilatlanmasının niteliğine vurgu yapılmaktadır. Bir diğer ifadeyle bu çalışmanın ana teması "il sistemi" veya "valilik sistemi"dir. İl sisteminin yaşamış olduğu çok sayıda sorunu bulunmakla birlikte çözüm önerilerinin üniter devlet yapılanması içerisinde sunulması önem taşımaktadır. Aksi takdirde yalnızca il sisteminin değil, devlet yönetim sisteminin temellerinin yeniden kurgulanması gerekmektedir. Dolayısıyla bu çalışmada il yönetiminin yaşamış olduğu sorunlar incelenmiş, çözümsel öneriler sunulmuş ve önerilerin nitelikleri yerellik ilkesi kapsamında şekillendirilmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda il yönetimi sistemi için yeni bir model önerisi teklif edilmiştir. Önerilen bu model üniter devlet yapılanması dışına çıkmadan yerellik ilkesinin uygulamaya nasıl geçirileceği konusunda yenilikler getiren ve il yönetimini yaşamış olduğu sorunlardan uzaklaştırabilecek nitelikte bir kurguya sahiptir. Modelin ana teması merkezi yönetimin taşra teşkilatı olan il genel yönetiminin yerellik ilkesi kapsamında nasıl yeniden modellenebileceği üzerine kurgulanmıştır. The centralized administration has been divided into regions according to geography conditions, economical conditions and the needs of public services with regards to administrative in order to fulfil its duties in the rural level. The province is the fundamental administrative units of the centralized administration in rural level. The province has two fundamental characteristics in Turkey. The first characteristic of the province is able to state being independent local administration which has legal entity apart from the centralized administration. It is named as The Provincial Special Administration. The second characteristic of the province is being the main constituent of the centralized administration at rural level. This main constituent is named as "governorship. It is highlighted that the quality of rural organization of centralized administration in this dissertation which is studied province administration system of Turkey. In other words the main theme of this study is "province system" or "governorship system". The province administration system has several problems and it is important to offer suggestions in the context of unitary state system. Otherwise, not only the administration system of province, but also the administration system of state will have to be fictionalised once again. Consequently, in this study, the problems of province administration has been examined and has been offered suggestions which aims to solve problems of province administration. In addition to this approach, the dissertation has been formalized in the context of principle of subsidiarity. In this context, a new model has been offered for the adninistration system of province. This new recommended model, which is offered in this dissertation, functions of how to put principle of subsidiarity into practice without relinquishing unitary state system. At the same time this model has a new fiction which can remove problems experienced by administration of province. The main theme of model is based on how to be able to model over again the provincial administration which is the rural organization of centralized administration in the context of principle of subsidiarity.