Foreign Language Learning Effort and Use of Digital Media among Digital Natives: A Case Study from an Urban Secondary School
Künye
Genç, G., & Köksal, D. (2021). Foreign language learning effort and use of digital media among digital natives: A case study from an urban secondary school. [Dijital Yerlilerin Yabancı Dil Öğrenme Çabası ve Dijital Medya Kullanımı: Kırsal bir Ortaokul Örneği] Novitas-ROYAL, 15(1), 17-37.Özet
This study aims to investigate the impact of new media and some demographic factors such as gender, affinity with English, self-reported academic success, and reading habits on foreign language learning efforts of 21st-century language learners born into a digital world. The participants were 100 students attending a government secondary school in Artvin, which is located in the Eastern Black Sea Region of Turkey. A case study methodology was employed in the research to investigate the characteristics of the specific subjects extensively. Two questionnaires and a demographic information form were used to collect data and were analyzed with descriptive and inferential analyses. The frequency distribution was presented in tables, and the binary logistic regression model was conducted to assess and identify the influence of new media on digital natives’ foreign language learning efforts. Research findings indicated that more than half of the digital natives possess a higher level of foreign language learning effort. Secondly, the variables such as affinity towards learning English, self-reported academic success, and using media hardware and social media had a significant effect on digital natives’ foreign language learning effort. Finally, the digital natives’ classification of effort was seen to be significantly predicted by using new media. The study strongly recommends the extensive integration and use of new media type, which the learners prefer, in the foreign language learning process of the digital natives since it directly contributes to the process of foreign language learning effort and indirectly enhances the enthusiasm and willingness of the digital natives. Bu çalışmanın amacı, yeni medya, cinsiyet, İngilizceyi sevmek, akademik başarı ve okuma alışkanlıkları gibi bazı demografik faktörlerin, dijital dünyaya doğan 21. yüzyıl dil öğrencilerinin yabancı dil öğrenme çabaları üzerindeki etkisini araştırmaktır. Katılımcılar, Artvin'de bir devlet ortaokuluna devam eden, 56’sı kız ve 44’ü erkek 100 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma kapsamı içindeki konuları derinlemesine irdelemek için vaka çalışması yöntemiyle kullanılmıştır. İki anket ve bir demografik bilgi formu aracılığıyla toplanan veriler, tanımlayıcı ve çıkarımsal analizlerle incelenmiştir. Frekans dağılımı tablolar aracılığıyla sunulmuştur. Ayrıca, yeni medyanın dijital yerlilerin yabancı dil öğrenme çabaları üzerindeki etkisini değerlendirmek ve belirlemek için ikili lojistik regresyon modeli uygulanmıştır. Araştırma bulguları, öncelikle dijital yerlilerin yüksek düzeyde yabancı dil öğrenme çabasına sahip olduğunu göstermiştir. Ayrıca, İngilizce öğrenmeye olan yakınlık, akademik başarı ve sosyal medyayı kullanma gibi değişkenler, dijital yerlilerin yabancı dil öğrenme çabaları üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. Son olarak, dijital yerlilerin yabancı dil öğrenme çabaları konusunda sınıflandırılmasının yeni medya kullanımı ile önemli ölçüde yordandığı görülmüştür. Çalışma, yabancı dil öğrenme sürecine doğrudan katkıda bulunduğu ve dolaylı olarak öğrencilerin heyecan ve istekliliğini artırdığı için, yeni medyanın yabancı dil öğretim sürecine kapsamlı entegrasyonunu ve kullanımını şiddetle tavsiye etmektedir.