Zeydî Usul-i Fıkhı Diye Bir Şey Var mı? Ekolün Tamamlanmış İlk Usul Kitabı Olan Nâtık bi’l-hakk’ın (340-424/951- 1033) el-Muczî fî Usûli’l-fıkh Adlı Eseri Üzerinden Zeydî Usul Düşüncesinin Mahiyetine Dair Bir İnceleme
Citation
Temel, A. (2019). Zeydî Usul-i Fıkhı Diye Bir Şey Var mı? Ekolün Tamamlanmış İlk Usul Kitabı Olan Nâtık bi’l-hakk’ın (340-424/951- 1033) el-Muczî fî Usûli’l-fıkh Adlı Eseri Üzerinden Zeydî Usul Düşüncesinin Mahiyetine Dair Bir İnceleme. Kilitbahir Dergisi, (15), 369-387.Abstract
Bu çalışma yakın bir zamanda yazması keşfedilerek basılan Zeydî çevreler tarafından ilk usul eseri olarak kabul edilen el-Muczî fî usûli’l-fıkh adlı eseri incelemektedir. Mu’tezile alimleriyle yakın bir mesai içinde olduğu bilinen en-Nâtık bi’l-hakk tarafından yazılan, Zeydîyye’nin bu ilk usul eseri, fıkıh usulünde Zeydiyye ve Mu’tezile etkileşimini tespit etmek için oldukça önemlidir. Bu çalışmada Zeydiyye’nin iddiasının aksine bu eserin Mu’tezile’nin fıkıh usulü içerisinde sayılması gerektiğini iddia ediyorum. Bu eserin bir bölümü Şerhu’l-Umed olduğu iddiasıyla Mu’tezile alimlerinden Ebu’l-Huseyn el-Basrî’ye atfedilerek daha önce basılmıştı. Bu makalede bu isabetsiz atıf da değerlendirilmektedir. Makale üç bölümden oluşmaktadır. Girişin ardından ilk bölümde en-Nâtık bi’l-hakk’ın özlü bir biyografisi verilecek, ikinci bölümde ise eserin müellife nispeti, içeriği ve takip ettiği metot özetlenecektir. Son bölümde ise eserin Zeydiyye ve Mu’tezile arasında kimliği konusu eserde yapılan atıflar dikkate alınarak ve daha sonraki dönemden Mu’tezile alimi Ebu’l-Huseyn el-Basrî’nin el-Mu’temed adlı eseri ve Zeydî alim Abdullah b. Hamza’nın Safvetu’l-ihtiyar adlı eseriyle mukayese edilerek ele alınacak, eserin ve müellifin sonraki dönemde Zeydî fıkıh usulü eserlerine etkisi ile çalışma hitama erecektir. This paper examines a recently discovered and published text, al-Mujzi fi uşul al-fiqh, which the Zaydis have commonly labeled as their school’s first written work on uşul al-fiqh. Written by al-Natiq bi-l-Haqq, who reportedly had close relationships with Mu‘tazili scholars, this book is important for tracing the essence of Zaydi legal theory and interrelation between the Zaydiyya and Mu‘tazila in the field of uşul al-fiqh. I argue that this work represents and draws upon Mu‘tazili, as opposed to Zaydi, legal theory. A certain part of this text was published earlier with attribution to Abu al-Husayn al-Başri as a section of his work Sharh al-‘umad. This attribution is also discussed within the paper. The paper consists of three main sections: a brief biography of al-Natiq bi-l-Haqq and a list of his works, the attribution of the text and an outline of the structure and method in al-Mujzi, and an attempt to determine the text’s identity by examining the authoritative voices in it and its influence later Zaydi literature and by comparing certain cases to those existing in a Mu‘tazili uşul text (al-Mu‘tamad) and a Zaydi uşul text (Safwat al-ikhtiyar).
URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/kilitbahir/issue/48813/621586https://hdl.handle.net/20.500.12428/3249
Collections
The following license files are associated with this item: