Kur’ân-ı Kerim’de Hz. Peygamber’e Verilen Hikmet ve Öğretilen Sünnet
Künye
Kesler, M. F. (2019). Kur’ân-ı Kerim’de Hz. Peygamber’e Verilen Hikmet ve Öğretilen Sünnet. Kilitbahir, (15), 7-36Özet
Cahiliye Arap toplumundan başlayarak bütün insanları ilahi bildirimler doğrultusunda eğitmek ve kendilerine rehberlik yapmakla görevlendirilen ve hiçbir beşerden dini bir eğitim almadığı bilinen Hz. Peygamber’in, aşkın bir güç tarafından eğitilmiş olması gerekir. Bu bağlamda Kur’ân-ı Kerim (en-Nisâ/113), ona vahyin yanı sıra bu kutsal metinleri tahkim eden bir başka nimetin, “hikmet” olarak bahşedildiğini belirtmektedir. Hikmet kelimesi, araştırmamız esnasında da görüleceği üzere kullanıldığı ayetlerdeki bağlama göre değişik anlamlar ifade etmektedir. Ancak biz, bunların arasından, konumuza uygun olduğunu düşündüğümüz;“gem vurmak yani olumsuz durumlardan engellemek” ve “özel ilahi bilgiyle eğitmek” gibi anlamları temel alarak Hz. Peygamber’in edindiği rabbani eğitimi ve kendisine öğretilen sünnetin neşet ettiği kaynağı inceleyeceğiz. Onun eğitiminin, peygamberlik öncesi yaşantısını oluşturan kırk yıllık süreç ve peygamberlik sonrasını oluşturan yirmi üç yıllık süreç olmak üzere iki dönemden oluştuğu bilinmektedir. Bu süreçlerin birincisinde kendisinin, müşrik bir toplumda yaşamasına rağmen, etrafında cereyan eden birtakım yanlış inanç ve eylemlere uymaktan ilahi bir gözetimle engellendiği birçok rivayetle sabittir. İkinci devrede ise onun, Kur’ân ayetlerinde tafsilatlı olarak açıklanmayan ancak nebevî uygulamalara yansıyan ibadetlerin ifa şekilleri ve bazı ayetlerde işaret edilen ancak muhtevası belirtilmeyen birçok hususta ilahi yönlendirme ve müdahalelere muhatap olduğu bir gerçektir. Dolayısıyla bu devrelerden birincisini; nübüvvete hazırlık devresi olarak kabul edersek, ikincisinde, Hz. Peygamber’e, Kur’ân vahyinden ayrı olarak bahşedilen manevi bir eğitim ve iletişim yoluyla sünnetin şekillendiğini söyleyebiliriz. It is an a priori truth that the Prophet of Islam—who was, historically, not received teaching from any human being; and as such was missioned to teach as well as to guide all humanity starting from the Arab society of the Jâhiliyyah Era / the Era of Existential Ignorance— to human beings as a whole in accordance with the revealed divine edifications was predictably educated by a transcendental source. In such a connection, the Qur’ân repeatedly emphasizes that the Prophet (PBUH) is bestowed both wahy (“divine revelation”) and hikmah (“wisdom”), which is beside the Qur’ân, yet somehow apart from it. (alNisâ’, 113) Not to mention, the word hikmah connotes various meanings at various junctures in the Qur’ânic verses, as seen in this article. In this study, connected to the matter under study, especially two meanings of al-hikmah—i.e. “curbing” (i.e., obstructing negative attitudes and behaviors) and “edifying with a special divine episteme”—will be at the stake in the aim to specify and emphasize the divine edification given to the Prophet and the Sunnah taught. From hence, the study aims to analyze the divinely edification received by the Prophet and the source from which the taught-Sunnah flowed. What is more, the edificatory periods of the Prophet is categorized within two periods: The first is the preRevelatory Period that is his educational phases till the age of forty; and the second is the Revelatory Period that spans twenty-three years. For the former, as vindicated by many prophetic relations, he was protected and preserved through various means of divine surveillance from wrong creeds and customs within the context of an associatory society. For the latter, he was obviously subjected to divine guidance and initiation in many cases and occasions, be they the modes of discharge of certain prayers manifested from prophetic praxes, yet not vindicated clearly by Qur’ânic verses, or they divine guidance hinted by some Qur’ânic verses, yet not explicated in it openly. Thence, it can be claimed that the former period is preparatory period for the prophecy of the Prophet; and the latter is a scene where the Sunnah was formed and shaped through spiritual edification and communication apart from the Qur’ânic wahy. ? ?? ?????? ???? ??? ??? ?????? ????? ??????? ?????? ??????? ???? ???? ???? ??? ????? ??? ??? ???????? ??????? ????? ?? ???? ?? ??? ?? ????? ??????? ?? ?? ??? ???? ??? ??? ?? ??? ?? ??? ?????? ???? ??? ?? ??? ?????? ??? ??? ?????? ?????? ?????? ? ?????? ??? ?????? ??? ???? ???? ???? ?? ????? ?????? ????? ???? ??? ?????? ?????? ?????? ??? ???? ?? ???? ???? ???? ???????? ? ???????? ??? ??? ?????? (???? ??????/ 113 ( ???? ??? ????? ?? ???? ????? ???? ??? ???? ?????? ????? ?????? ???? ???? ?????? ???? ??????? ???? ??? ???? ??? ???? ?? ???? ????? ???????? ???????? ??? ?????? ???? ???? ??? ??????? ???????? ?????? ??????? ?? ??? ?????? ??? ???? ?????? ? ??? ???? ???? ???? ???? ????? ?? ??? ?? ???? ?????? ????? "??? ??? ????? ????? ?? ?????? ????? ???? ?? ???????" ?????? "?????? ????? ?????? ????" ??? ???? ????? ?? ???? ???????? ??? ?????? ?? ??? ??????? ???? ?????? ???? ?????? ??? ?????? ???????? ?? ????? ?????. ?????? ?? ?????? ??? ???? ???? ???? ????? ???? ?????? ???????: ?????? ???? ?? ??? ?????? ??? ???? ??? ???? ?????? ??? ?? ???? ??? ???? ???? ???? ??????? ?? ??? ?????? ??? ???? ??? ???? ????? ?????? ??? ??? ???? ????? ?? ??? ??? ?????? ?????? ?? ????? ??? ????? ???? ??? ??? ?? ???? ?? ??? ?????? ???? ????????? ??????? ??????? ?? ?????? ??????? ????????? ???? ??? ??? ??????? ???????? ???????? ??????? ??? ???? ??? ?????? ?? ????????. ??? ?? ?????? ??????? ?? ????? ???? ???? ???? ???????? ??????? ????? ???? ??? ?????? ?? ???????? ???? ?? ??? ????????? ?? ????? ?????? ???? ???? ?? ?????? ???????? ????? ???? ?????????? ??? ????????? ??????? ??? ???? ???? ???????? ??????? ????? ???? ??? ?????? ?? ??????? ???? ?????????? ????? ?? ??? ?????? ???????? ??? ???? ??????? ???? ????? ?? ???? ????. ???? ??? ????? ??? ????? ?????? ?????? ?? ???? ?????? ??? ???? ???? ???? ??? ???? ???? ??????? ???????? ?????? ???? ?????? ????? ??? ?????? ??????? ?? ????? ?? ????? ???? ????? ??????? ???? ?? ????? ??????? ???????? ????????? ?????? ???? ???? ?? ??? ???? ??? ????? ??? ???? ???? ??? ????? ?? ??? ?????? ?????? ??
Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/kilitbahir/issue/48813/621421https://hdl.handle.net/20.500.12428/3239
Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: