Kamu Örgütlerinde Yönetici Performansı: Yerel Yönetimler Kapsamında Bir Araştırma
Künye
Kıray, A., Koç, O., Karabalık, A. (2020). Kamu Örgütlerinde Yönetici Performansı: Yerel Yönetimler Kapsamında Bir Araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 18 (35), 161-182.Özet
Çalışma, Yeni Kamu Yönetimi (YKY) anlayışı ile kamu sektörü gündemine daha fazlalıkla girmiş olan çalışan “performansının” mahalli idare yöneticileri örneğinde incelenmesine odaklanmaktadır. Kamu kesimi için performans konusu, özellikle yeni dönemde kamu hizmetlerinin “sahibi” vatandaşlar anlayışının giderek daha fazla olarak kendini göstermesi nedeniyle üzerinde durulmayı hak etmektedir. Zira vatandaşlar; bir yandan kamusal hizmetlere ilişkin talepleri münasebetiyle kamu örgütlerinin raison d’etre’i (varlık nedeni) olurken, diğer yandan da verdikleri vergiler ile kamu hizmetlerinin finansal zemini oluşturmaları nedeniyle giderek daha fazla olarak bu dönemde kamu kesimini bir bütün olarak sorgulama, denetleme ve izleme arayışına girmişlerdir. Böylece, -özellikle de- bir hesap verebilirlik enstrümanı olarak düşünülebilecek performansın yöneticiler örneğinde incelenmesi, en azından bu açıdan ortaya çıkabilecek eksiklik ve/veya yetersizlikler ile bunlar temelinde kendini gösterecek şikayetlerin giderilmesi noktasında önemli bir işlev üstlenebilecektir. Mevcut çalışmayla nitelikli performansın belirleyenleri (öncüller, bileşenler, engelleyenler) ile böyle bir performansın sürdürülmesi için gerekenlerin bu çerçevede belirlenmesi amaçlanmaktadır. Nihayet çalışmanın yanıt aradığı sorular; “kamu yöneticilerinin performanslarının belirleyenleri (bileşenleri, engelleyenleri ve öncülleri) nelerdir?” ve -bunların yanıtları kapsamında- “yerel yönetimler örneğinde kamu kesiminde sürdürülebilir nitelikli çalışan (yönetici) performansının üretilebilmesi açısından ne yapılmalıdır?” olarak tasarlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma deseniyle gerçekleştirilmiş ve veri toplamak için Kocaeli ilindeki büyükşehir ve ilçe belediyelerinin başkan ve yöneticilerinden 19 kişi ile yüzyüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Toplanan veri, içerik analizine tabi tutulup yazarlar tarafından kodlanmış ve “normatif, yapısal, kültürel ve kişisel” etmenler olarak dört tema altında nitelikli performansın belirleyenleri tespit edilmiştir. Bunlar aynı zamanda nitelikli performans için odaklanılması gereken merkezi alanları da işaret etmektedir. This study focuses on to analyse public servants’ performance, which is got into the agenda of the public sector mostly with New Public Management, in the example of the local governments’ administrators. The performance issue for public sector deserves emphasizing because of the rising emergence of the citizens as owners of the public services particularly in new era. Yet, while citizens are being defined as raison d’etre (reason for the existence) of public organizations by virtue of their demands on one hand and on the other, they are focused on increasingly to seize opportunities to question, control and observe public sector as a whole under favour of forming the financial ground of the public services by taxes they gave. Thus, the analysis of the performance that would be thought as an instrument for accountability, in the example of public administrators might be undertook an important function in terms of eradicating performance weaknesses and inadequacies and related complaints which might be emerged due to these reasons. It is aimed in this framework to identify determinants (premises, constituents, obstacles etc.) and requirements for maintaining such a performance through current study. Finally, the questions being delved into answers are designed as: What are the determinants of the performance of public administrators? and, in the scope of answers, what should be done for sustainable qualified administrators’ performance in public sector in the example of local governments? The study was carried out by qualitative research design and for collecting data face to face interviews with 20 interviewees who are head and administrators of the municipalities in Kocaeli were carried out too. Collected data have been analysed through content analysis, and coded by authors and finally, it is determined that there are four themes under the titles “normative, structural, cultural and personal”. These are also reflecting central fields that are necessary for focusing on sufficient performance.
Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/comuybd/issue/52209/574219https://hdl.handle.net/20.500.12428/3040
Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: