Sırtçantalı turistlerin seyahat motivasyonları ve ilgilenimleri : İstanbul'a gelen sırtçantalı turistler üzerinde bir araştırma
Künye
Harman, S. (2012). Sırtçantalı turistlerin seyahat motivasyonları ve ilgilenimleri : İstanbul'a gelen sırtçantalı turistler üzerinde bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Sırtçantalı turistler Dünya turizm endüstrisi içinde önemli bir pazar dilimi haline gelmiştir. Bu tez çalışmasında, İstanbul'a gelen sırtçantalı turistlerin, demografik özellikleri, seyahat alışkanları, seyahat motivasyonları ve sırtçantalılığa ilgilenimleri incelenmiştir. Tez kapsamında, İstanbul'a gelen sırtçantalı turistler üzerinde verilerin anket formu aracılığı ile toplandığı tarama tipinde tasarlanmış bir alan araştırması gerçekleştirilmiştir. 887 sırtçantalı turistin katıldığı araştırmadan elde edilen veriler; İstanbul'a gelen sırtçantalıların yarısından fazlasının bayan, büyük çoğunluğunun bekar olduğunu ve en çok gözlemlenen milliyetlerinin Alman, Avustralyalı, Fransız, Amerikan ve Yeni Zelandalı olduğunu göstermektedir. Sırtçantalıların Türkiye'deki kalış süreleri 11,5 gün iken, İstanbul'daki kalış süreleri 6 gün civarındadır. Çalışmada, İstanbul'a gelen sırtçantalıların seyahat motivasyonlarının; dünyayı tanıma, deneyim arayışı, sosyalleşme, yaşam geçiş dönemleri, sakinlik arayışı, sırtçantalı kimliği ve yetenek gösterme başlıklarında incelenebileceği tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra, İstanbul'a gelen sırtçantalıların sırtçantalılığa ilgilenimlerinin; kimlik, yaşam tarzına yakınlık, çekicilik ve sosyal bağlanma boyutlarında incelenebileceği tespit edilmiştir. Sırtçantalı turistlerin seyahat motivasyonları ve sırtçantalılığa ilgilenimleri arasındaki ilişki incelendiğinde; ilgilenimin kimlik boyutu üzerinde; sosyalleşme, yaşam geçiş dönemleri ve sırtçantalı kimliği, yaşam tarzına yakınlık boyutu üzerinde; sosyalleşme, yaşam geçiş dönemleri, sırtçantalı kimliği ve yetenek gösterme motivasyonlarının pozitif etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Öte yandan, sosyal bağlanma boyutu üzerinde; sosyalleşme, yaşam geçiş dönemleri ve sakinlik arayışı motivasyonları, ilgilenimin çekicilik boyutu üzerinde ise; deneyim arayışı, dünyayı tanıma ve sırtçantalı kimliği motivasyonlarının pozitif etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Backpackers have become an important market segment in the World tourism industry. In this thesis, demographics, travel related characteristics, travel motivations and involvement with backpacking of the backpackers visiting İstanbul was examined. With this framework, a survey type emprical reserach, in which data was collected by questionnarrie, was conducted on backpackers visiting İstanbul. Findings of the data gathered from 887 backpackers indicate that more than half of backpacker visiting İstanbul are female and mostly single with the most observed nationalities; German, Australian, French, American and New Zealander. According to the findings backpacker?s duration of stay in İstanbul nearly 6 days while in Turkey it is 11,5 days. In the study it was found that travel motivation of backpacker visiting İstanbul can be analyzed in seven headings as; improveing knowledge about the world, search for experience, socialization, rites of passages, search for quietness, backpacking identity, showing skills. On the other hand it was found that backpackers?s involvement with backpacking could be analyzed in four headings as; identity, centrality to life style, attractiveness and social bonding. When the relationship between travel motivations and involvement with backpacking examined it was found that; socialization, rites of passage, backpacking identity have positive impact on involvement?s identity dimension. In addition, socialization, rites of passage, backpaking identity and showing skills has positive impact on centrality to life style dimension. Also it was found that socialization, rites of passage and searching for quiteness has positive impact on social boing dimension while attractiveness dimension was positively affected by search for experience, improving knowledge about world and backpacking identity.