Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorŞahin, Ebubekir S.
dc.date.accessioned2018-07-20T08:24:32Z
dc.date.available2018-07-20T08:24:32Z
dc.date.issued2018-02
dc.identifier.citationŞahin, E. S. (2018). An ‘Apostrophe’ Between Fuzuli and Suleiman the Magnificent. Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı, 16, 389-405.en_US
dc.identifier.issn2148-0877
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1876
dc.description.abstractAslında bir hitabet sanatı olan ‘iltifat’, topluluk karşısında okunmak üzere düzenlenen kasidenin vazgeçilmez bir unsurudur. Muhatabı karşısında şairin konumunu görmemizi sağlayan bu sanata, diğer bütün edebî ürünlerde de rastlanır. Makale, klasik şiirde iltifatın izini süren uzun soluklu bir çalışmanın devamı niteliğindedir. Fuzulî’nin kasidelerindeki bir anlatım özelliğini ele alan bu yazı, övgü şiirlerinin önemli bir unsuru olan iltifat sanatını merkeze alarak, şairin Kanunî Sultan Süleyman ile olan ilişkisine ışık tutuyor. Fuzulî’nin Türkçe Divan’ı ve Leylâ vü Mecnûn mesnevîsinde, Kanunî’ye övgü olarak yazılmış toplam beş kaside bulunuyor. Diğer bütün övgü şiirlerinde “iltifat” sanatına yer veren şairin, bu beş şiirin dördünde söz konusu sanatı kullanmadığı görülüyor. Makalede bu sıra dışı uygulamanın ne anlama geldiği üzerinde duruluyor.en_US
dc.description.abstractThe apostrophe, essentially a rhetorical figure, is an indispensable component of praise poems, which is constructed to be read in the presence of an audience. Examples of the apostrophe can be seen in all types of poems and prose and delineates particularly the position of the poet vis-àvis his intended audience. This essay, which analyses a narrative technique of Fuzuli, shades light on an aspect of the personal relationship between the poet and Sultan Suleiman the Magnificent by focusing on “apostrophe” (iltifat), which, as a figure of speech, is an important component of praise poems (qasidah). Both Fuzuli’s Divan in Turkish and his mathnawi of Leyla vu Majnun contain in total five praise poems written for Suleiman the Magnificent. It seems that the poet did not use the “apostrophe” in four of these five poems, even though he used it in all of his other qasidas without exception. This article focuses on the meaning of this exceptional choice. The present article is, in one respect, the continuation of our long-term study on the “apostrophe” in classical Ottoman poetry.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectFuzulîen_US
dc.subjectkasideen_US
dc.subjectiltifât sanatıen_US
dc.subjectKanunî Sultan Süleymanen_US
dc.subjecthimayeen_US
dc.subjectqasidahen_US
dc.subjectapostropheen_US
dc.subjectSultan Suleiman the Magnificenten_US
dc.subjectpatronageen_US
dc.titleŞairle Sultan Arasında ‘İltifat’: Fuzulî’nin Kanunî Medhiyelerien_US
dc.title.alternativeAn ‘Apostrophe’ Between Fuzuli and Suleiman the Magnificenten_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.ispartofÇanakkale Araştırmaları Türk Yıllığıen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record