Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorKaradeniz, Mustafa
dc.contributor.authorGözüyukarı, Mustafa
dc.date.accessioned2016-10-27T08:49:08Z
dc.date.available2016-10-27T08:49:08Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationKaradeniz, M. ve Gözüyukarı, M. (2016). The effect of perceived service quality in banking sector on customer satisfaction. Yönetim Bilimleri Dergisi, 14 (28), 533-552.en_US
dc.identifier.issn1304-5318
dc.identifier.urihttp://ybd.comu.edu.tr/images/form/dosya/dosya_898579.pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1626
dc.description.abstractToday, banking is one of the leading service sectors. The increasing number of banks leads to more competition and forces banks to struggle to find new ways to attract customers. As a result, developing the perceived quality of the services offered by banking managements is a must if they are to stay in competition, protect and increase their market share, and become more preferable. In this study, the effect of the perceived service quality on customer satisfaction in the banking sector is investigated. To this end, the leading banking managements in the sector are studied and the perceived service quality of the managements is measured by SERVQUAL method. The participants are asked to choose one banking management they frequently use. The population consists of 396 people above 18 years of age. A survey is carried out in other to collect data, and a factor analysis, a reliability analysis, independent group T-tests and ANOVA/Welch tests are performed for the acquired data by using the SPSS package program. Moreover, the structure of the model developed for the study is tested through a LISREL structural equation model.en_US
dc.description.abstractGünümüzde hizmet sektörü denildiğinde akla ilk gelen sektörlerden birisi de bankacılıktır. Her geçen gün banka sayısının artması rekabeti zorlaştırmakta ve banka işletmelerinin müşteri çekebilmesi için daha fazla çaba göstermesini gerektirmektedir. Banka işletmelerinin bu rekabet içerisinde tutunabilmeleri, pazar paylarını koruyabilmeleri ve artırabilmeleri, daha fazla tercih edilir olabilmeleri için müşterilerinin algıladıkları hizmet kalitesini artırmaları bir zorunluluk olarak karşı- mıza çıkmaktadır. Bu çalışmada bankacılık sektöründe algılanan hizmet kalitesinin müş- teri memnuniyetine etkisi incelenmiştir. Bu maksatla yaygın olarak kullanılan bankalar temel alınarak bir araştırma yapılmış ve algılanan hizmet kalitesi SERVQUAL yöntemi ile ölçülmüştür. Katılımcılardan en çok kullandığı yalnızca bir adet banka seçimi yapmaları istenmiştir. Araştırma evrenini 18 yaş ve üzeri 396 kişi oluşturmaktadır. Veri toplama yöntemi olarak anket kullanılmış, verilere SPSS paket programı kullanılarak faktör analizi, güvenilirlik analizi, bağımsız gruplar t-testi ve ANOVA/Welch testleri yapılmıştır. Aynı zamanda kurulan araştırma modeli ve hipotezler LISREL yapısal eşitlik modeliyle test edilmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPerceived service qualityen_US
dc.subjectCustomer satisfactionen_US
dc.subjectStructural equation modelingen_US
dc.subjectAlgılanan hizmet kalitesien_US
dc.subjectMüşteri memnuniyetien_US
dc.subjectYapısal eşitlik modelien_US
dc.titleThe effect of perceived service quality in banking sector on customer satisfactionen_US
dc.title.alternativeBankacılık sektöründe algılanan hizmet kalitesinin müşteri tatminine etkisien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridyen_US
dc.authoridyen_US
dc.relation.ispartofYönetim Bilimleri Dergisien_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record