Financial and strategic risk measurement and management of the clothing stores in Somaliland
Citation
Ahmed Mohamed, M. (2016). Financial and strategic risk measurement and management of the clothing stores in Somaliland. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, ÇanakkaleAbstract
The clothing industry has great effect on the economic development, employment, and social stabilization of Somaliland, but this important industry faces a large number of uncertainty conditions and risks, that costs more money. The researcher believes that effective risk measurement and management can increase the business success. For that reason this study was conducted to know the most important financial and strategic risks of clothing stores in Somaliland and also to know the risk measurement methods and management approaches of clothing stores in Somaliland. We used the qualitative method of a self-completion questionnaire in order to collect data from four major cities in Somaliland. Due to the fact that top level managements are responsible for the risk measurement and management, the target groups included Owners, CEO, Finance manager, Accountants, Risk managers, and other managers. The findings and results of this research shown us, the most important financial and strategic risks that affect the clothing stores in Somaliland are credit risk, liquidity risk, exchange risk, competition risk and customer risk. In the last the researcher made a conclusion and recommendations that the researcher hopes to decrease or eliminate the affect of the risks and increases the integration and effectiveness of good management. Giyim sektörü Somaliland’in ekonomik kalkınma, istihdam ve sosyal istikrar üzerinde önemli etkiye sahiptir. Bununla birlikte sektör, maliyetlerini artıran bir çok riskler ve belirsizlik koşullarıyla karsı karsıya bulunmaktadır. Araştırmacı olarak etkili risk ölçümü ve yönetiminin isletme başarısını etkileyebildiğine inanmaktayım. Bu doğrultuda, çalışma Somaliland’in giyim isletmelerinin en önemli finansal ve stratejik risklerin neler olduğu ve bunların risk ölçüm yöntemleri ve yönetim yaklaşımları hakkında bilgi edinmek amacıyla yapılmıştır. Konu hakkında gerekli verileri toplamak için Somaliland’ın dört büyük kentinde, niteleyici kendi tamamlama anket yöntemi kullanılmıştır. Üst yönetimin risk ölçüm ve yönetiminden sorumlu olması nedeniyle hedef gruplar, isletme sahipleri, CEO’lar, finans yöneticileri, muhasebeciler, risk yöneticileri ve diğer yöneticiler olarak belirlenmiştir. Araştırmanın sonuç ve bulguları, Somaliland’da faaliyet gösteren giyim isletmelerini etkileyen en önemli finansal ve stratejik risklerin kredi, likidite, döviz, rekabet ve müşteri riskleri olduğunu göstermiştir. Sonuç olarak, araştırma sonuç ve bulgularına dayanarak, tarafımdan varılan sonuçlar ve buna dayanarak yapılan önerilerin risklerin etkisini azaltacağı veya yok edeceği ve bütünleştirme ve iyi yönetimin etkililiğini artıracağı umulmaktadır.
Collections
The following license files are associated with this item: