dc.contributor.advisor | Arı, Ercan | |
dc.contributor.author | Yılmaz, Serdar | |
dc.date.accessioned | 2016-01-19T13:39:57Z | |
dc.date.available | 2016-01-19T13:39:57Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.identifier.citation | Yılmaz, S. (2015). Sorgulayıcı araştırma odaklı Fen ve Teknoloji uygulamaları: afetten korunma ve güvenli yaşam ara disiplini. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12428/1296 | |
dc.description.abstract | Sorgulayıcı öğrenme genel ifadeyle, öğrenenin, problem çözme becerilerini kullanarak araştırarak, kanıtlar toplayarak, araştırma sonuçlarını karşılaştırarak, bilimsel bilgiye ulaşma süreci olarak ifade edilebilir. Bu çalışmanın amacı ilköğretim 8. Sınıf Fen ve Teknoloji dersinde yer alan ‘‘Afetten Korunma ve Güvenli Yaşam’’ ara disiplinine yönelik kullanılan Sorgulama Tabanlı Öğretim uygulamalarının, öğrencilerin afetlere yönelik tutumlarına ve akademik başarı düzeylerine etkisini belirlemektir. Araştırma, 2012 - 2013 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Esenyurt ilçesi Cumhuriyet İlköğretim Okulu’nda öğrenim gören 70 ilköğretim 8.sınıf öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada ‘‘ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel desen’’ kullanılmış, belirlenen sınıflarda deney ve kontrol grubu oluşturulmuştur. Deney grubunda Sorgulama Tabanlı Öğretim yaklaşımı, kontrol grubunda ise mevcut müfredata uygun öğretim yaklaşımı kullanılmıştır. Veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından belirlenen ara disipline yönelik, ‘‘Akademik Başarı Testi’’ ve ‘‘Depreme Yönelik Tutum Testi’’, ön test son test olarak, deprem yaşantısına yönelik ‘‘Kişisel Bilgi Formu’’ ve ‘‘Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algısı Ölçeği’’ ise öntest olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 16 paket programıyla analiz edilmiştir. Analizler için bağımlı ve bağımsız gruplar için t-testi, F-testi (Varyans analizi: ANOVA) ile Pearson Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, sorgulama tabanlı öğrenme yaklaşımına göre öğrenim gören deney grubu öğrencileri ile mevcut müfredat programına uygun öğretim yaklaşımıyla öğrenim gören kontrol grubu öğrencilerinin “Afetten Korunma ve Güvenli Yaşam” ara disiplini akademik başarı son test başarı puanları arasında deney grubu lehine istatiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Uygulama gruplarının depreme yönelik tutum son test puanlarında ise aynı şekilde deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Ayrıca deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin akademik bilgi son testi ile deprem tutum son testi puanları arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki olduğu ancak anlamlı olmadığı saptanmıştır. | en_US |
dc.description.abstract | Inquiry-based learning, in general, may be expressed as a process of learner’s access to scientific data by using own problem solving skills, researching, collecting evidences and comparing research results. The goal of this study is to determine the impact of the Inquiry-Based Teaching practices which are used for “Disaster Prevention and Safe Living” Cross Curriculum Disciplines in the 8th Grade Science and Technology Lesson on students’ attitudes towards disasters and their academic standing. The research was carried out with the participation of 70 primary education 8th-grade students at Cumhuriyet Primary School in Esenyurt, Istanbul during the academic year of 2012-2013. In the study, ‘‘the pretest-posttest with control group quasi-experimental design’’ was used and experiment and control groups were formed in determined classes. Inquiry-Based Teaching approach was used for the experiment group and the approach that is already suitable for the current curriculum was used for the control group. “Academic Achievement Test” and “Earthquake Attitudes Test” were applied as pretest-posttests for the Cross Curriculum Disciplines which were determined by the researcher, so “Personal Information Form” and “Inquiry Learning Skills Perception Scale” were applied as pretests in order to collect data. Collected data were analyzed by the mean of SPSS 16-package software. Paired sample t-test and independent samples t-test, F-test (Analysis of Variance: ANOVA), and Pearson Correlation Coefficient were used for the analyses. According to the results of the research, it was seen that to the favor of the experiment group, there is a statistically significant difference in the academic and post-test success grades of “Disaster Prevention and Safe Living” Cross Curriculum Disciplines of students from the experiment group, who are taught according to inquiry-based learning approach, and students from control group, who are taught with an approach that is already suitable for the current curriculum. It was also determined that there is a significant difference in favor of the experiment group in the pretest-posttest grades of the practice groups for the attitudes towards the earthquakes. In addition, a medium-level positive relationship between grades of academic knowledge posttest and earthquake attitude posttest of students from experiment group and control group was observed; however this relationship is not significant. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.rights.uri | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Afet eğitimi | en_US |
dc.subject | Afetten korunma ve güvenli yaşam ara disiplini | en_US |
dc.subject | Fen eğitimi | en_US |
dc.subject | Sorgulama tabanlı öğrenme | en_US |
dc.subject | Disaster education | en_US |
dc.subject | Inquiry-based learning | en_US |
dc.subject | Science education | en_US |
dc.subject | Disaster Prevention and Safe living cross curriculum disciplines | en_US |
dc.title | Sorgulayıcı araştırma odaklı Fen ve Teknoloji uygulamaları: afetten korunma ve güvenli yaşam ara disiplini | en_US |
dc.title.alternative | Inquiry-based science and technology practices: disaster prevention and safe living cross curriculum disciplines | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Enstitüler, Eğitim Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.institutionauthor | Yılmaz, Serdar | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |