dc.contributor.advisor | Cesur, Kürşat | |
dc.contributor.author | Tercan, Gülşah | |
dc.date.accessioned | 2016-01-19T07:31:53Z | |
dc.date.available | 2016-01-19T07:31:53Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.identifier.citation | Tercan, G. (2015). Prospective English language teachers’ metaphorical perceptions of a language teacher teaching English to young learners. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12428/1288 | |
dc.description.abstract | This research study reports how the students of English Language Teaching Department at Çanakkale Onsekiz Mart University used personal ‘teacher’ metaphors via a metaphor prompt ‘An English teacher who teaches English to young learners is a/an…….because…….’ to represent their beliefs related to the roles of teachers of young learners. Metaphor elicitation questionnaire was administered to a convenient sample of 130 university students, 71 of them who have attended the course ‘Teaching English to Young Learners’ and 59 of them who have not attended the same course, yet. The study aims to investigate the prospective teachers’ metaphorical perceptions of language teachers teaching English to young learners. Also, this study aims to find out whether their metaphorical perceptions about language teachers teaching English to young learners change in terms of gender and grades. Qualitative data collection design was used in this study. Using content analysis, the metaphorical expressions were examined and structured into dominant thematic categories for further analysis. Altogether 99 valid personal metaphors were analysed and 15 main conceptual themes were identified. Generally, the results revealed that 3rd grade students of ELT Department tend to see the “teacher as cooperative leader” while 2nd grade students who have not attended the course regard the “teacher as source of knowledge”. The findings of the study support that the awareness of prospective teachers should be increased by means of metaphors so that they can adopt their own teaching styles and strategies. In the light of the research findings, some suggestions were given for ELT and for further studies. | en_US |
dc.description.abstract | Bu araştırma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi İngiliz Dili Eğitimi Bölümü öğrencilerinin çocuklara İngilizce öğreten öğretmenlerin rollerine ilişkin görüşlerini belirtmek için ‘Çocuklara İngilizce öğreten bir İngilizce öğretmeni … dir çünkü …’ cümlesine verdikleri metaforik cevapları aracılığıyla öğretmen benzetmelerini nasıl yaptıklarını ortaya koyar. Araştırmacı tarafından geliştirilen Metafor Çıkarma Anketi 130 öğrenciye uygulanmıştır. Katılımcıların 71’i Çocuklara İngilizce Öğretimi dersini almışken, diğer 59’u henüz bu dersi almamıştır. Çalışma çocuklara İngilizce öğreten dil öğretmenlerine ilişkin öğretmen adaylarının metaforik algılarını incelemeyi; ayrıca, öğretmen adaylarının çocuklara İngilizce öğreten dil öğretmenlerine ilişkin metaforik algılarının cinsiyet veya dersi alıp almamalarına göre değişiklik gösterip göstermediğini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışmada nitel veri toplama yöntemi kullanılmıştır. İçerik Analizi yapılarak, bu metaforik ifadeler incelenmiş ve analizin bir sonraki safhası için konusal kategorilere ayrılmıştır. Toplamda 99 adet geçerli kişisel benzetme analiz edilmiş olup, bu benzetmelere ilişkin 15 ana kategori belirlenmiştir. Genel olarak İngiliz Dili Eğitimi Bölümü 3. sınıf öğrencileri çocuklara İngilizce öğreten dil öğretmenini ‘iş birliği yapan lider’olarak görürken, çocuklara İngilizce öğretimi dersini almayan 2. Sınıf öğrencileri bu öğretmenleri ‘bilginin kaynağı’olarak görmektedir. Çalışmanın bulguları öğretmen adaylarının kendi öğretme stil ve stratejilerini belirleyebilmeleri için metafor aracılığıyla farkındalıklarını artırmayı desteklemekte, İngiliz Dili Eğitimi ve ilerde yapılacak çalışmalar için bazı öneriler vermektedir. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.rights.uri | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Foreign language teacher teaching English to young learners | en_US |
dc.subject | Metaphor | en_US |
dc.subject | Metaphorical perceptions | en_US |
dc.subject | Young learners | en_US |
dc.subject | Çocuk öğrenciler | en_US |
dc.subject | Çocuklara İngilizce öğreten yabancı dil öğretmeni | en_US |
dc.subject | Metafor | en_US |
dc.subject | Metaforik algılar | en_US |
dc.title | Prospective English language teachers’ metaphorical perceptions of a language teacher teaching English to young learners | en_US |
dc.title.alternative | İngilizce öğretmen adaylarının İngilizceyi çocuklara öğreten dil öğretmeni hakkındaki metaforik algıları | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Enstitüler, Eğitim Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.institutionauthor | Tercan, Gülşah | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |