Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorBuehler, Arthur
dc.contributor.authorAtalay, Mehmet
dc.date.accessioned2015-12-28T12:38:57Z
dc.date.available2015-12-28T12:38:57Z
dc.date.issued2014-09
dc.identifier.citationBuehler, A. (2014). Tecdîd anlatıları: ‘Müceddid-i Elf-i Sâni’ olarak Ahmed Sirhindî. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5, 71-85en_US
dc.identifier.issn2147-2521
dc.identifier.urihttp://dergipark.ulakbim.gov.tr/comuifd/article/view/5000146345/5000133556
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1226
dc.description.abstractAhmed Sirhindî (ö. 1034/1624) İslâm dünyasında en fazla tanınan Hint-Pakistan kökenli mutasavvıftır. Bu makale; Ahmed Sirhindî’nin bir âlim ve sûfî olarak yüksek konum ve itibarını hem kendisinin hem de takipçilerinin yazılı eserlerine dayanarak incelemektedir. Bu makalede, Sirhindî’nin daha önce hiç örneği olmayan ve onu Nakşbendiyye-Müceddidiyye yolunun (791/1389 yılında Buhâra’da vefat etmiş Behâüddin Nakşbend ile birlikte) ‘diğer kurucusu’ haline getiren ‘ikinci bin yılın müceddidi’ (‘müceddid-i elf-i sâni’) unvânını nasıl ihraz ettiği konusu öncelikle ele alınacaktır. Bizzat Sirhindî, Gavs (büyük yardımcı) Abdülkadir Geylânî’nin (vef. 561/1166) ruhâniyetinin yardımıyla nasıl Ferd (yegâne) olma konumunu ihraz ettiğini açıklamaktadır. Abdülkadir Geylâni’nin mânevî kuvvet ve ruhâniyetiyle Sirhindî, ‘asılların aslı’na ulaşmıştır. Sonrasında makale, –Sirhindî’nin ‘ikinci bin yılın müceddidi’ unvanının, takip eden iki asır içinde ortaya çıkması ve tedâvül etmesi dolayısıyla– tasavvufî literatürün tartışmalı boyutlarını ve evliyâ menkıbelerine ilişkin kısımlarını keşfetmeye çalışmaktadır. Tasavvufî literatürün evliyâ menkıbelerine ilişkin kısımları Sirhindî’nin konumunu giderek artan bir şekilde yüceltirken diğer kaynaklar onu sadece on birinci/on yedinci yüzyılın müceddidi olarak takdim etmektedir.en_US
dc.description.abstractAhmad Sirhindî (1034/1624) is the most well-known Indo-Pakistani sûfî in the Islamic world. This article examines the high status of Ahmad Sirhindi, both from his own writings and of those who follow him. I first relate how Sirhindî came to be given the unprecedented title, “the renewer of the second millennium” (mujaddid-i alf-i thani), making him a co-founder figure (along with Baha’uddin Naqshband who died in 791/1389 in Bukhara) of the Naqshbandî- Mujaddidî lineage. Sirhindi himself explains how he became a Unique One (fard) through the assistance of the spirit of the Supreme Helper (ghawth), 'Abdulqâdir Jîlânî (d. 561/1166). By the strength of 'Abdulqâdir's spiritual power Sirhindi finally arrived at the origin of origins. Then the article explores the hagiographical and polemical strands of sûfî literature as the development of Sirhindi as millennial renewer unfolds over the next two centuries. The hagiographical strand progressively inflates his status while other sources simply present him as the centennial renewer of the eleventh/seventeenth century.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAhmed Sirhindîen_US
dc.subjectTecdîden_US
dc.subjectMüceddid-i Elf-i Sânîen_US
dc.subjectAhmad Sirhindien_US
dc.subjectRenewalen_US
dc.subjectRenewer of the Second Millenniumen_US
dc.titleTecdîd anlatıları: ‘Müceddid-i Elf-i Sâni’ olarak Ahmed Sirhindîen_US
dc.title.alternativeTales of renewal: Ahmad Sirhindi as the Reformer of the Second Millenniumen_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR117790en_US
dc.relation.ispartofKilitbahir (İlahiyat Fakültesi Dergisi)en_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record