Müslüman bilginlere göre Tevrat ve İncil'de Hz. Muhammed
Künye
Işık, H. (2012). Müslüman bilginlere göre Tevrat ve İncil'de Hz. Muhammed. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1, 11-25.Özet
Hz. Muhammed’in kutsal kitaplarda işaretlerinin ve özelliklerinin zikredilmesi anlamındaki "beşâret/tebşirât/müjde” problemi Müslüman bilginlerin ilk devirlerden beri ilgisini çekmiş bir konudur. Bu bilginler Kur’an ve Hadis ile Yahudi ve Hıristiyan mühtedîlerin yönlendirmesinden hareketle Hz. Muhammed’in Tevrat ve İncil’de işaretlerinin ve özelliklerinin yazılı olduğuna kani olmuşlardır. Bu çalışmamızda biz, bu özelliklerden Tevrat ve İncil’de zikredilen ikişer örnek üzerinde durarak İslam bilginlerinin bunlar üzerindeki yorumlarını ortaya koymaya çalıştık. Tevrat’taki bu örnekler, Yasanın Tekrarı 18. babında zikredilen “Musa gibi olan” ve 33. babında zikredilen “Paran bölgesinde doğan” peygamberdir. İncil’deki örnekler ise Yuhanna’nın 14. ve 16. bablarında zikredilen “Paraklit” ile 1. babında zikredilen “beklenen peygamber”dir. Çalışmamız bunlar üzerinde Müslüman bilginlerin yorumlarından yola çıkarak Hz. Peygamber’in Tevrat ve İncil’de müjdelendiğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Of the most noteworthy subjects in the history of religions since earliest times among Muslim scholars the issue of “glad news / joyful tidings / harbinger / evangel” that connotes the attributions and features of the Prophet Muhammad (PBUH) has come to the fore. And these scholars have convinced that the features and signs of the Prophet can be detected within the inscriptions of the Torah and the Gospels in congruent with the implications within the texts of the Qur'ân and ?adîth as well as through the acts of inducement by Jewish and Christian converts to Islam. Thence, this work aims at concentrating on two examples regarding the“coming of harbinger”, i.e. the Prophet, as mentioned in the Torah and the Gospels, which isfollowed by interpretations of Muslim scholars on these samples. These examples are: “the onewho like Moses” as mentioned in the 18th Chapter of Deuteronomy, and “the one who was born in the Paran (region)” as cited in the 33rd Chapter of the same book. As for the examples takenfrom the Gospels, these are: The term Paraklêtos in the 14th and 16th chapters of the Gospel John;the expression of “expected prophet” in the 1st chapter of the same Gospel. Moving from the general evaluations of Muslim scholars on these examples, the study tries to prove the heralded aspects of the Prophet of Islam in accordance with the textual matrix of the Torah and the Gospels; and with a hermeneutical visitation as done by Muslim scholars.
Bağlantı
http://dergipark.ulakbim.gov.tr/comuifd/article/view/5000127818/5000117350https://hdl.handle.net/20.500.12428/1188
Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: